De vernieuwing van het middengedeelte (tussen Groenen bouwmarkt en de rotonde bij Pellen) is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie uit het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De herstructurering heeft een aantal grote veranderingen met zich meegebracht. Zo is het fietspad aan de noordzijde komen te vervallen. Fietsers maken nu gebruik van het tweezijdige fietspad aan de zuidzijde. Andere in het oog springende veranderingen zijn de aanpassingen aan het kruispunt bij Groenen bouwmarkt en het kruispunt en inrit bij het MMC. Ook is de rotonde bij Pellen omgebouwd tot kruispunt met verkeerslichten. Daarnaast is het hele middendeel van de Kempenbaan 2x2 rijbanen geworden.
De volgende fase in het project Kempenbaan is de vernieuwing van Kempenbaan West, vanaf het kruispunt bij Pellen tot Steensel met de aansluiting A67 bij het Oeienbosch. De Kempenbaan wordt ook hier verbreed naar 2x2 rijbanen en de maximum snelheid wordt 70 km/h. De uitvoering van Kempenbaan West start naar verwachting eind 2015. De inspraakprocedure voor het ontwerpbestemmingsplan Kempenbaan West loopt nog tot 11 december 2014.
De vernieuwing van het oostelijke gedeelte van de Kempenbaan (aansluiting N2 tot 't TechniekHuys) volgt nadat de werkzaamheden van West zijn afgerond. De werkzaamheden aan Oost starten naar verwachting in 2017.
Als alle werkzaamheden aan de Kempenbaan zijn afgerond, zijn files op de Kempenbaan verleden tijd. Eén van de belangrijkste aanvoerroutes van Veldhoven en De Run draagt dan weer bij aan de economische ontwikkelingen in het gebied. Tijdens de werkzaamheden doet gemeente Veldhoven er alles aan om hinder zoveel als mogelijk te voorkomen.